A szinergia a közgazdaságban nem más mint együttműködés, mikor a részek összegeként többleteredmény jön létre. Hogyan használjuk ezt a kereskedésünkben?
Ami a tradingben megkülönbözteti a nyerteseket a vesztesektől, hogy valamilyen előnnyel rendelkeznek és csak akkor kereskednek, amikor ez az előny jelen van a piacon. Ezt az előnyt a már korábban tárgyalt R arány és egy statisztikailag megbízható belépési rendszer együttműködésével érhetjük el. Ha a kívánt körülmények nem állnak fent, nem pozícióban lenni sokszor a legkifizetődőbb pozíció!
Már magában a belépési rendszerben is kereshetjük a szinergiát attól függetlenül, hogy trendvonalakat, ellenállásokat vagy indikátorokat használunk. Szóval hogyan is csináljuk?
Az első kettővel fogom szemléltetni az egyszerűség végett. Tegyük fel, hogy "A" trendvonalakra kereskedik, "B" pedig vízszintes ellenállásokat és támaszokat használ. Mindkettő stratégia egyértelmű stop helyeket ad, és feltevésünkben az R aránynak már stimmelnie kell ha piacra lépünk. Egy ellenállás könnyen kinyomhatja az árat a trendvonalból, akár csak korrekciós szinten, de ez fordítva is működhet. Szóval nem kell mást tennünk, mint mindkettőt bejelölni a charton, ellenállásokat és támaszokat is, és megkeresni azokat a helyeket mikor ezek egybevágása létrejön. Így az elhelyezett stop is duplán lesz védve illetve a trade valószínűsége is javul.
Másik példa, ha mondjuk RSI-t használunk és ellenállásokat, akkor meg kell várni míg az indikátor túladott vagy túlvett jelzést mutat és az ár elér egy ellenállást is. Ebben az esetben a stopnak is védett helye lesz, és több dolog mutat azonos irányba, tehát jó eséllyel indul a kereskedésünk.
Azonban arra figyeljünk, hogy ne használjunk túl sok indikátort vagy vonalat a charton. A túlelemzés egyrészt könnyen összezavar és elbizonytalanít mikor gyorsan kell cselekedni, másrészt pedig ha mondjuk tíz dolog egybevágására várunk, akkor lehet hogy soha vagy nagyon ritkán nyithatunk csak pozíciót. Azt javaslom mindenki válasszon ki két vagy esetleg három olyan piaci szituációt, ami ha egybe vág kereskedni fog és akkor lépjen határozottan. Ezeket a szempontokat pedig úgy válasszuk meg, hogy számunkra egyértelmű és könnyen értelmezhető jelzéseket adjanak, amikben ezáltal képesek vagyunk bízni és megfelelően reagálni. ha pedig ilyen piaci helyzet épp nincs jelen , akkor a fent kiemelt szöveg lehet a legjobb döntés.